West Frisia

West_Frisia_groot.png

Voetbalvereniging West Frisia kan bogen op een roemrijk verleden. Het elftal speelde twee jaar op het hoogste niveau, waarin het onder meer moest aantreden tegen clubs als Excelsior, RCH, KFC, 't Gooi, DWS en Ajax.

Oud-voorzitter Jo over den Linden weet nog dat-ie als jochie van vijf bijna een keer is platgedrukt in de mensenmassa. Vierduizend toeschouwers trok West Frisia in de jaren dertig. “Om twaalf uur ging je al naar het voetbalterrein om er zeker te zijn van dat je vooraan stond. De mensen namen aardappelkratjes mee van huis om op te staan”, herinnert hij zich.
De eerste tien jaar na de oprichting vielen er geen sportieve hoogtepunten te noteren. In 1925 werd het eerste kampioenschap behaald en promoveerden de roodgelen naar de tweede klasse.

In 1926 kwam (Gerardus) 'Vozel' van der Zel over van aartsrivaal Hollandia. Hij was benaderd door Fred Sleutel met de vraag of hij geen zin had om bij West Frisia te komen. Van der Zel wekte bij Pool Tabak en reed in een T-Fordje. Hij moest een paar dagen later op het politiebureau in Enkhuizen bij inspecteur Beekhoven komen. Hij, tevens secretaris van West Frisia, was ingelicht door Sleutel. Voor een dikke sigaar en een fles cognac (die fles heeft Vozel overigens nooit gekregen) verkaste hij naar West Frisia.

In het seizoen 1930-1931 wisten de Enkhuizers door te stoten naar het hoogste niveau. Bij de beslissende wedstrijd tegen ZVV om het kampioenschap van de tweede klasse waren 4500 bezoekers en de recette bedroeg 1.361,98 gulden. West Frisia won met 1-0. Uit een pass van Cor Bakker schoot Cees Jelles na een half uur spelen de bal keihard in het doel.

Gouden horloge

Na het kampioensdiner in Die Port van Cleve maakten de spelers in open rijtuigen een rondrit door de stad, met muziek van het Stedelijk Orkest en De Eendracht. In de Kolfbaan werd de ploeg gehuldigd. De spelers en grensrechter werden beloond met een gouden horloge.

Na het behalen van de titel moest West Frisia met DWS en Excelsior uitmaken wie van de drie er zou promoveren naar de hoogste klasse van de vaderlandse voetbalcompetitie. De beslissende wedstrijd was tegen DWS op het terrein van RCH in Heemstede.

Voor aanvoerder Vozel van der Zel was in die wedstrijd een heldenrol weggelegd. Na de wedstrijd barstte de feestvreugde los bij de Enkhuizers die met 2-1 hadden gewonnen. DWS diende echter een protest in en eiste alsnog een strafschop. De scheidsrechter kende het protest toe. Spelers en toeschouwers keerden massaal terug naar het veld. De politie moest de supporters van DWS eerst wegjagen. Frits Huisman van DWS zou de elfmetertrap nemen. Vozel had hem een paar weken eerder twee strafschoppen zien nemen in de rechterhoek. “Ik gokte erop dat hij die hoek weer zou uitkiezen. Via mijn vuisten verdween de bal over het doel”, zei Vozel na afloop.

Bij het betreden van de hoogste klasse werd de accommodatie uitgebreid met een extra staantribune achter het doel aan de westkant. De hoogbejaarde Jo Kooij die indertijd bij Bruinsma en De Boer werkte, heeft daar nog aan meegeholpen. Kooij: “Samen met eerste elftalspeler Jo Edelenbosch. Die tribune is in de Tweede Wereldoorlog gesloopt. Van het hout hebben we toen dakbeschotten gemaakt voor de huizen in de Oostertuinstraat, die getroffen waren door het bombardement.”

Het verblijf van West Frisia in de hoogste klasse duurde twee seizoenen. In 1931-1932 eindigden de Enkhuizers op de derde plaats achter kampioen Ajax en RCH. Thuis werd met 3-2 verloren van Ajax en uit met 8-1 (Tiekus Peereboom redde de eer uit een strafschop). In het seizoen 1932-1933 waren 6500 toeschouwers er getuigen van dat West Frisia op eigen terrein met 2-1 van Ajax won.

In het seizoen 1932-1933 eindigden de Enkhuizers onderaan en moest men met HVV en het Excelsior promotie/degradatiewedstrijden spelen. In eigen huis werd Excelsior met 3-0 geklopt, maar de return werd met 5-0 verloren. Van HVV werd thuis met 4-0 gewonnen en uit met 1-0 verloren. Excelsior werd winnaar van de extra competitie. West Frisia keerde terug naar de tweede klasse. Na de invoering van het profvoetbal in 1954 keerde het terug in de eerste klasse.

west_frisia.jpg

Onderste rij vlnr Ferrie Oerlemans (Hoorn), Gerardus (Vozel) van der Zel,
Toon de Kroon, 2e rij J. Edelenbosch, Cor Bakker, Willem Krul.
3e rij Tiekus Peereboom, Geer Ramkema, Cees Jelles, Cor Stelling en Willy Horsman.

De Enkhuizers speelden de laatste seizoenen van haar bestaan in de tweede klasse.

Auteur: Cor Westerveld

VV West Frisia - Wikipedia
Het Archief van VV West Frisia is opgeslagen bij vereniging Oud Enkhuizen.

Eregalerij

Eregalerij_WF_2021-1.png