Commissie Veilig Sportklimaat

Veilig sportklimaat bij s.v. Enkhuizen

s.v. Enkhuizen ondersteunt en stimuleert een veilig sportklimaat zonder grensoverschrijdend gedrag voor alle betrokkenen van de vereniging. Betrokkenen zijn onder andere leden, ouders/verzorgers, trainers/coaches, bestuur, scheidsrechters en overige vrijwilligers. Dit doet de vereniging conform aanbevelingen van NOC*NSF (Centrum Veilige sport Nederland) en het actieplan ‘Samen naar een veiliger Sportklimaat’ (kortweg VSK) van de Koninklijke Nederlandse Voetbalbond (KNVB).

Commissie Veilig Sportklimaat

De Commissie Veilig Sportklimaat rapporteert aan het bestuur indien de commissie dit noodzakelijk acht. De commissie zorgt ervoor dat leden en vrijwilligers op de hoogte zijn van het bestaan van de Commissie Veilig Sportklimaat en de rol van de Vertrouwenscontactpersoon (VCP). Samen met het bestuur werken zij aan doorgaande preventie op de vereniging door middel van bijeenkomsten, het thema op de agenda houden, het delen van kennis en het actief leden informeren over de commissie en rol van VCP. De hoofdtaken van de commissie zijn:

• Bestuur adviseren t.a.v. veilig sportklimaat en mede uitvoeren
  • Kennis en kunde delen/communiceren
  • Coördineren maatschappelijke vraagstukken, denk aan stichting leergeld en vluchtelingenwerk.

De Commissie Veilig Sportklimaat pakt signalen op die betrekking hebben op een veilige sportomgeving en informeert het bestuur proactief. Aan het einde van het seizoen maakt de commissie een verslag waarin een (anoniem) overzicht van incidenten opgenomen wordt.

Wat verstaan de onder grensoverschrijdend gedrag?
‘’Enige vorm van ongewenst verbaal, non-verbaal of fysiek gedrag dat als doel of gevolg heeft dat de waardigheid van de persoon wordt aangetast, in het bijzonder wanneer een bedreigende, vijandige, beledigende, vernederende of kwetsende situatie wordt gecreëerd’’  (Sporttuchtrecht Blauwdruk SI, 2018).

Centrum Veilige Sport Nederland verstaat onder grensoverschrijdend gedrag seksuele intimidatie en misbruik, intimidatie en machtsmisbruik, pesten en uitsluiting, agressie en geweld en alle vormen van discriminatie.

Huishoudelijk reglement
Het huishoudelijk reglement is een nadere detaillering van en aanvulling op de statuten. Het bevat afspraken, regels, taken en bevoegdheden van bestuursleden en beschrijft de rol van de Vertrouwenscontactpersoon (VCP).

De gedragscode
De gedragscode beschrijft afspraken over hoe we met elkaar omgaan en wat we wel/niet acceptabel vinden. We verwachten dat iedere betrokkene op de hoogte is van deze gedragscode en hiernaar handelt. In de gedragscode geven wij ook richtlijnen voor trainers en coaches. Je leest de gedragscode hier.