Aannamebeleid vrijwilligers

Vrijwilligers vormen het hart van onze vereniging. Zonder hen kunnen wij niet bestaan en zouden onze leden niet wekelijks kunnen genieten van wedstrijden, trainingen en/of een bezoek aan de kantine. Uitgangspunt is dat iedereen vrijwilliger kan worden, mits je een VOG kunt overleggen. Om ervoor te kunnen zorgen dat we nu en in de toekomst blijven werken met vrijwilligers met integere bedoelingen, geldt er een korte procedure voordat iemand vrijwilliger kan worden.

Het is uitermate belangrijk dat onze leden, jeugdleden en overige betrokkenen, onbezorgd kunnen sporten in een veilig sportklimaat, waarbij zij een veilig gevoel hebben bij trainers, begeleiders en overige vrijwilligers.

Wij trachten ernstige problemen te voorkomen door een goed aannamebeleid te hanteren. Daarom neemt s.v. Enkhuizen de volgende stappen bij het werven en inzetten van vrijwilligers:

• Een kennismakingsgesprek met een lid van het bestuur of betreffende commissieverantwoordelijken.
  • De vrijwilliger dient de gedragscode tot zich te nemen.
  • Bij gecontracteerde medewerkers worden mogelijke referenties gecheckt.
  • Voor iedere vrijwilliger die in zijn of haar functie in aanraking komt met minderjarigen, mensen met een verstandelijke beperking, of andere kwetsbare groepen wordt een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) aangevraagd (gratis).
  • Iedere vrijwilliger ontvangt een vrijwilligersovereenkomst waarin men aangeeft de gedragscode te aanvaarden en akkoord te gaan met het aanvragen van een VOG.
  • Aan trainers en begeleiders van jeugdteams wordt gevraagd deel te nemen aan de jaarlijkse bijeenkomst voor de seizoen opening.

Wat is een VOG?

Als sportvereniging kun je een gratis Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) aanvragen voor je vrijwilligers. Een VOG is een verklaring van het ministerie van Veiligheid en Justitie waaruit blijkt dat het gedrag uit het verleden van die persoon geen bezwaar oplevert voor het gevraagde doel, bijvoorbeeld het verkrijgen van een nieuwe baan of het werken met minderjarigen bij een sportvereniging. Een VOG staat ook wel bekend als een bewijs van goed gedrag.

Aanvraag geweigerd nieuw beoogde vrijwilliger?
Justitie geeft alleen een VOG af als blijkt dat de aanvrager GEEN strafbare feiten op zijn of haar naam heeft staan ten aanzien van het doel waarvoor de VOG is aangevraagd en evenmin als betrokkene in politieonderzoeken wordt genoemd. Als er sprake is van strafbare feiten of als iemand “gevlagd staat”, dan beoordeelt justitie aan de hand van een screeningsprofiel of deze strafbare feiten een belemmering (kunnen) vormen voor de afgifte van de VOG in de specifieke context waarin deze wordt aangevraagd. Zo zal een aanvraag voor een beoogd penningmeester afgewezen worden als deze voorheen fraude heeft gepleegd. Maar een vrijwilliger, waarvan het de bedoeling is dat die trainingen zal gaan geven, wordt daar niet op afgewezen. Die wordt alleen afgewezen op zaken uit het verleden die de veiligheid in gevaar kunnen brengen voor de mensen waar hij/zij mee omgaat tijdens het trainen. De risicoanalyse door justitie is bepalend voor het wel of niet inzetten van de vrijwilliger.