Vertrouwenscontactpersoon

Kader en verantwoordelijkheden vertrouwenscontactpersoon

Vertrouwenscontactpersoon (VCP)
Een VCP is een contactpersoon binnen de vereniging die zich inzet voor het voorkomen van grensoverschrijdend gedrag en is laagdrempelig aanspreekbaar als er vragen en/of zorgen zijn en bij incidenten. De VCP is binnen de vereniging het eerste aanspreekpunt voor eenieder die opmerkingen, vragen of signalen heeft m.b.t. seksuele intimidatie of ander grensoverschrijdend gedrag. De VCP hoort aan en verwijst door, de VCP als rol is niet verantwoordelijk voor de oplossing van een incident maar kan hierin wel begeleiden. Gesprekken met de VCP zijn vertrouwelijk.

De vertrouwenscontactpersonen van s.v. Enkhuizen zijn

Jeroen Gijsberts

Vacant

Handelswijze
Zelf signaleren
Bij vermoedens van grensoverschrijdend gedrag, anonieme signalen, eigen waarnemingen, of geruchten daarover, licht de VCP zelf proactief het bestuur in. Besluit het bestuur daarop tot verdere stappen, zoals nader onderzoek, dan wordt de VCP daar niet mee belast.

Incident of signalen gesprek
Eerste opvang: verhaal en emoties
Iedereen kan een beroep doen op de VCP voor vragen en vermoedens met betrekking tot grensoverschrijdend gedrag. De VCP is hiervoor het aanspreekpunt binnen de vereniging. De betrokkene moet in de eerste plaats in vertrouwen een verhaal kwijt kunnen en worden opgevangen in verband met emoties die daarbij kunnen spelen.

De VCP informeert over de volgende kaders:

• Elk incident wordt met het bestuur besproken, omdat die de verantwoordelijkheid heeft om de implicaties voor de vereniging vast te stellen en daarnaar te handelen. Dit kan op verzoek geanonimiseerd gebeuren;
  • Er is geen sprake van vertrouwelijkheid of geheimhouding indien deze in strijd is met het strafrecht of een groter maatschappelijk belang. Of als het bestuur oordeelt dat de veiligheid van één of meerdere van haar leden in het geding is en/of wanneer er sprake is van een ernstig strafbaar feit;
  • Uitleg over bestuurlijke meldplicht rondom seksuele intimidatie en verschoning van de VCP.

Overleg over vervolgstappen
Naar aanleiding van wat de VCP ter ore komt, wordt de betrokkene geïnformeerd over mogelijke vervolgstappen en over de (externe) instanties waartoe de betrokkene zich kan wenden voor de verschillende vervolgstappen.

De betrokkene maakt hierin zélf een keuze of wordt doorverwezen naar instanties die bij die keuzebepaling kunnen helpen (CVSN, de eigen sportbond, Maatschappelijk werk, huisarts etc.). De betrokkene wordt geïnformeerd over het CVSN en sportbonden landelijk netwerk voor hulpverlening en de lokale partijen.

Verslag aan bestuur
De VCP brengt het bestuur altijd op de hoogte van hetgeen een betrokkene heeft verteld op inhoud en/of proces niveau en beschrijft welke afspraken met betrekking tot de doorverwijzing zijn gemaakt. Dit gebeurt eventueel op verzoek geanonimiseerd, indien het bestuur dit noodzakelijk vindt kan gevraagd worden naar verwijzing van personen. Vanuit de AVG (wet gegevensbescherming) is een herleidbare beschrijving naar een persoonsgegeven nadrukkelijk reden om deze verslagen veilig en netjes te bewaren. De VCP draagt dan ook het verslag over aan het bestuur, waar afspraken zijn gemaakt over gegevens bewaren op een afgesloten plek met door het bestuur aangewezen toegang. De VCP voert geen schaduw administratie.

Opheffen vertrouwelijkheid
De VCP kan in de situatie komen dat men de vertrouwelijkheid moet doorbereken. De VCP informeert de betrokkene over de gevolgen die dit heeft voor de stappen die de VCP gaat nemen. Het bestuur beoordeelt hoe vanuit de bestuurlijke verantwoordelijkheid moet worden gehandeld. Indien dit handelen vereist dat (een deel van) de vertrouwelijkheid moet worden opgeheven, zal betrokkene van het bestuur hierover uitleg krijgen en om zijn/haar toestemming worden gevraagd. Bij toestemming van de betrokkenen is de vertrouwelijkheid opgeheven.