Beleidsdocument Verklaring Omtrent Gedrag

Datum: 22 november 2023

Inleiding
Het bestuur van s.v. Enkhuizen streeft naar een veilige en inclusieve sportomgeving voor al haar leden, met een bijzondere focus op het welzijn van minderjarigen en kwetsbare groepen. Als onderdeel van het totale beleid om te komen tot een veilig sportklimaat heeft het bestuur een beleidsdocument Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) opgesteld.

Doel van de VOG
Het doel van het VOG-beleid is het minimaliseren van risico's met betrekking tot ongewenste situaties, intimidatie en het waarborgen van een veilige omgeving voor alle betrokkenen bij s.v. Enkhuizen.

Wie moet een VOG aanvragen?
Alle vrijwilligers van 18 jaar en ouder die actief zijn in de volgende commissies/functies dienen een geldige VOG te hebben:

Commissie (x = behoefte geldige VOG)
Bestuur x
Kantinecommissie x
Barvrijwilligers x

Geldigheidsduur van de VOG
Een VOG dient elke 3 jaar opnieuw te worden aangevraagd en is kosteloos voor vrijwilligers van s.v. Enkhuizen.

Procedures bij weigering van een VOG
In geval van weigering van een VOG of het weigeren van een aanvraag, zal contact worden opgenomen met de VOG-manager. Er zal een gesprek worden georganiseerd tussen de betrokkene en een bestuurslid om de redenen voor deze weigering te bespreken. Niet voldoen aan het VOG-beleid resulteert in beëindiging van de samenwerking.

Beheer van de VOG
s.v. Enkhuizen zal geen kopie van de VOG bewaren. De originele VOG wordt ingeleverd bij de VOG-manager die de geldigheid controleert en de informatie verwerkt in Sportlink. De originele VOG wordt vernietigd, tenzij de betrokken vrijwilliger deze retour wenst te ontvangen.

Aanvraagprocedure VOG
Vrijwilligers ontvangen enkele dagen voor de indiening van de aanvraag een e-mail met instructies voor het aanvraagproces. Na het correct invullen van de benodigde gegevens ontvangen vrijwilligers binnen een specifieke termijn een bevestiging van de aanvraag en bij een positieve beoordeling ontvangt de vrijwilliger de VOG.

Na ontvangst van de VOG
Na ontvangst van de VOG wordt verwacht dat de vrijwilliger het originele document zo snel mogelijk inlevert bij de VOG-manager voor controle. Indien na 8 weken geen VOG is ontvangen, mag de vrijwilliger geen taken binnen s.v. Enkhuizen uitvoeren.

Contactgegevens
Voor vragen of ondersteuning met betrekking tot het VOG-beleid kunnen vrijwilligers contact opnemen via [email protected].