Algemene informatie

Veel mensen sporten in teamverband in Nederland. Dat is niet zomaar! Samen sporten is gezellig, gezond en verbroedert jong en oud. Wil je (blijven) sporten, maar kan dit niet, bijvoorbeeld omdat er onvoldoende passend aanbod is? Doe mee met OldStars! Er zijn al 400 clubs in Nederland waar je terecht kunt voor verantwoord sporten en bewegen voor 55+. Met OldStars kun je blijven bewegen op de manier en met de sport die bij je past.

Walking Football bij s.v. Enkhuizen
Walking Football in Enkhuizen? Ja, ook dat kan bij Sportvereniging Enkhuizen. Sinds oktober 2017 bestaat de mogelijkheid om in Enkhuizen Walking Football te spelen. Deze vorm van voetbal werd destijds onder de aandacht gebracht door het Nationaal Ouderenfonds door middel van presentaties en demonstratiebijeenkomsten. Dit motiveerde het bestuur van v.v. DINDUA om het Walking Football te introduceren om op die manier iedere leeftijdsgroep de mogelijkheid te bieden om te kunnen voetballen.

Met behulp van het Nationaal Ouderenfonds gingen we van start met een groep van ongeveer acht enthousiastelingen. Dit is in vier jaar tijd uitgegroeid tot een groep van 20 spelers, nu onder de naam s.v. Enkhuizen.

Omdat er tegenwoordig veel aandacht wordt besteed aan het stimuleren van ouderen om te blijven bewegen is dit een ideale sport om de lichamelijke conditie op peil te houden. En omdat het een teamsport is, krijgt het sociale aspect ook de volle aandacht. In principe is er geen leeftijdsgrens voor het Walking Football vastgelegd, maar wordt de minimumleeftijd van 60 jaar aangehouden. Er kunnen natuurlijk ook redenen zijn waardoor je iets eerder kunt aansluiten. Bij ons is de jongste speler op dit moment 60 jaar en de oudste 83 jaar oud.

Regels
Walking Football is een vorm van voetbal met aangepaste spelregels. Zo mag er, zoals de naam al zegt, niet worden gerend. Lichamelijk contact en slidings zijn niet toegestaan en de bal mag niet boven heuphoogte worden gespeeld. Bij wedstrijden wordt er gespeeld tussen 2 teams van 6 spelers, zonder keepers op een speelveld van 25 x 40 meter met kleine doeltjes. Buitenspel bestaat bij deze voetbalvorm niet en je kunt alleen scoren als je op de helft van de tegenstander bent.

Omdat er niet mag worden hardgelopen is het Walking Football bij uitstek een positiespel. Hierdoor wordt het best een intensieve sport en doordat het teamsport is ontstaat er snel een goede onderlinge band. Dit maakt het Walking Football dan ook zo leuk om te doen.

Toernooien
Om onze kwaliteiten te meten met andere clubs kunnen we inschrijven op toernooien, die overal in het land met regelmaat worden georganiseerd. Zo hebben we bijvoorbeeld al gespeeld in Heiloo, Leiderdorp, Loosdrecht en Rotterdam. Op kleinere schaal en in de regio hebben we een uitstekende relatie met clubs uit de omgeving zoals Zouaven, FC Medemblik en Sporting Andijk. Zo spreken we regelmatig met elkaar af om een paar partijtjes te spelen, waarbij één van de clubs bij toerbeurt de rol van gastheer op zich neemt. Ons wedstrijdtenue is inmiddels gesponsord door het Enkhuizer Aannemersbedrijf, EAB.

Trainingen
We trainen elke woensdagmorgen van 9:45 uur tot 11:00 uur, waarna we in de kantine nog even nazitten onder het genot van een kop koffie of thee. Als je kennis wilt maken met deze manier van voetballen, neem dan even contact op met Paul Gutter (06 49054781) en kom vrijblijvend een keer meetrainen!

Ga voor meer informatie over OldStars naar www.ouderenfonds.nl/activiteit/oldstars/.