Handleiding materialen en infra

Handleiding materialen en infra

Deze handleiding is bestemd voor (jeugd)trainers van s.v. Enkhuizen en is gepubliceerd op 6 augustus 2022

1. Inleiding

Beheer van onze materialen en infrastructuur
Op verzoek van de jeugdcommissie is deze handleiding Materialen en infra opgesteld. Doel is het helder en transparant maken hoe we een en ander op dit moment ingericht hebben en wat we van elkaar kunnen verwachten, waar we elkaar mee helpen en waar we elkaar op kunnen aanspreken. Veel is daarbij mogelijk oud nieuws en tegelijkertijd goed om het in een handleiding vast te leggen, zijnde een hulpmiddel en informatie- en overdrachtsdocument naar alle betrokken bestaande en nieuwe vrijwilligers.

Basis is dat s.v. Enkhuizen zorgvuldig en verantwoordelijk om wil gaan met de materialen van ons en de gemeente en van de infrastructuur. Uitgangspunt is dat iedereen zo makkelijk mogelijk kan beschikken over goede materialen en infra en deze eenvoudig kan gebruiken. Haal er vooral uit wat er van toepassing is voor jou. Het weer terugplaatsen, opbergen en afsluiten van gebruikte materialen op de plek waar je ze vandaan hebt gehaald is de sleutel tot gezamenlijk succesvol beheer. En tegelijkertijd: kleine moeite, graag gedaan!

Vragen, suggesties, voorstellen van verbeteringen, feedback en complimenten op deze handleiding zijn vanzelfsprekend welkom! In die zin is het een levend document en staan we open voor suggesties, opmerkingen en ideeën.

Namens de gehele facilitaire ploeg van s.v. Enkhuizen (de senioren kanjers),

Paul Fölsche



2. Het gebruik van materialen en infra (bij trainingen)

2.1 Sleutels
Alle trainers hebben een sleutel ontvangen van het kleine poortje van het complex. De grote poort is meestal dicht. Deze sleutel geeft ook toegang tot:

1. Het ballenhok ter hoogte van het A-veld
In dit ballenhok staan 23 ballenkarren ieder gevuld met 16 ballen. Verder hangen er 14 afneembare wielenstellen en ligt er een voorraad pionnen. Tevens is er een ballenpomp aanwezig en er hangt een sleutel voor de diverse materialen die op het A-veld veld staan. Je kunt er ook de trainingverlichting van het A-veld ontsteken.



   Schakelkast trainings- en wedstrijdverlichting in het ballenhok

De ballenkarren zijn verdeeld over alle leeftijdscategorieën. Welke kar voor welke leeftijdscategorie bedoelt is staat zowel op de kar zelf als op de legplanken en muur. Ballenkarren zet je op dezelfde plek terug als waar je deze vandaan gepakt hebt. Op deze manier blijft het ballenhok overzichtelijk.

Iedere ballenkar heeft een cijferslot waarmee de kar geopend en gesloten kan worden. De codes van deze cijfersloten verschillen per leeftijdscategorie en zijn verstrekt aan de betreffende trainers. In de ballenkarren zitten trainingsballen die uitsluitend voor dit doel - trainen - gebruikt mogen worden.

LET WEL: Begin september wordt het slot van het ballenhok vervangen door een nieuw automatisch dichtvallend slot met een unieke gecertificeerde sleutel. Deze niet na te maken sleutel zal verstrekt worden aan trainers, waarbij getekend wordt bij ontvangst en een waarborgsom van 30 euro geïnd wordt. Dit bedrag wordt geretourneerd als de sleutel aan het einde van het seizoen weer wordt ingeleverd. Alle ballenkarren zijn voorzien van vier extra stangen, waardoor het niet meer mogelijk is om ballen er met kracht in te duwen of uit te trekken. Beide voornoemde extra maatregelen hebben als doel de drempel voor het kunnen ontvreemden van ballen hoger te leggen. Het afgelopen seizoen zijn er namelijk in nog geen vier maanden tijd ongeveer 45 ballen op niet te traceren wijze verdwenen.



   De ballenkarren hebben nu vier extra stangen.

2. De galerij waarin de kleedkamers zich bevinden.
De scheidsrechterskleedkamer (meteen links om de hoek) is open voor kinderen die tijdens de training naar het toilet moeten.



   De deur naar de galerij

3. De dubbele blauwe deuren links naast de ingang van de galerij
Links om de hoek van de deur zit de lichtknop. Hier vlak naast bevindt zich het slot waarmee de verlichting van trainingsveld A (gras) aan- en uitgezet kan worden.

Boven de verlichtingsknop van deze veldverlichting hangt aan een spijker een sleutel van het grote schuifhek van de ingang tot het sportpark. Met deze sleutel kun je in zich voordoende situaties hulpdiensten toegang tot het complex verschaffen. Na gebruik - dit is dus incidenteel - moet deze sleutel daar altijd weer worden teruggehangen.



   De dubbele blauwe deuren




   De schakelaar van de verlichting op trainingsveld A (gras)


4. De deur met als opschrift KETELHUIS bij de kleedkamers die vroeger bij West Frisia behoorden
In dit hok kan de trainingsverlichting van het D-veld ontstoken worden en hangen twee grote sleutelhangers waarmee:

  • De materialen op het D-veld ontsloten kunnen worden;
  • De verlichting van trainingsveld B kan worden aan gedaan.

1.1.png

   Ketelhuis


   Verlichting D-veld



   Verlichting trainingsveld B
.


   Twee grote sleutelhangers (mid-
delste en rechter. Altijd terughangen!

Wanneer de doelen los zijn en het licht aan is, hang je de betreffende sleutels altijd weer terug aan het daarvoor bestemde haakje, zodat deze er altijd hangen voor startende en eindigende trainers.

2.2 Het gebruik van de ballenkarren
In elke ballenkar, voor welke leeftijdscategorie dan ook, zitten 16 trainingsballen. Iedere ballenkar heeft een cijferslot waarmee deze geopend en gesloten kan worden. De codes van deze cijfersloten verschillen per leeftijdscategorie en zijn verstrekt aan de betreffende trainers. In de ballenkarren zitten trainingsballen die uitsluitend voor dit doel - trainen - gebruikt mogen worden. Elke leeftijdscategorie heeft zijn eigen soort en gewicht ballen. Er hangen afneembare wielstellen, die makkelijk af en op de ballenkarren zijn te plaatsen en waarmee de ballenkar gereden kan worden.

Voorafgaand aan de training telt de trainer het aantal ballen. Na afloop doet deze dit opnieuw. Ballen die tijdens de trainingen in de bosjes verdwijnen worden vanzelfsprekend gezocht. Als blijkt dat ze echt niet gevonden kunnen worden komt de facilitaire ploeg in beeld om overdag te gaan zoeken. Het zoek of lek raken van een bal wordt altijd gemeld aan facilitair@sv-enkhuizen.nl onder vermelding van wat er aan de hand is en als er sprake is van dat de bal kwijtgeraakt is waar hij ongeveer kwijt geraakt is. Dat vergemakkelijkt het overdag zoeken door leden van de Facilitaire Ploeg.

Trainingsballen worden niet meegenomen naar wedstrijden en gebruikt als inspeelballen. Elk team heeft bij de aanvang van het seizoen de beschikking gekregen over een net met inspeelballen, zoals elke trainer ook een waterzak, bidon, spons en hesjes en sleutels ter beschikking heeft gekregen. Alles ter inlevering aan het einde van het seizoen.

Trainingsballen kunnen niet worden gebruikt om op wedstrijddagen, tussendoor en/of privé een balletje te trappen. Daarvoor zijn op wedstrijddagen altijd een aantal ballen beschikbaar via het wedstrijdsecretariaat.

In het ballenhok zijn ook stapels grote en kleine pionnen beschikbaar. Neem ze mee en zet ze weer opgestapeld op hun plek terug.

2.3 Gebruik van het ballenhok en de sleutels
Aan de binnenkant deur van het ballenhok hangt aan een haakje ijzeren sleutelhanger waarmee de doelen op het A-veld kunnen worden losgemaakt. Hang deze altijd weer terug!



   De (in dit geval) linker sleutel is voor de doelen op het A-veld

Wanneer de doelen los zijn en het licht aan is, hang je de betreffende sleutels altijd weer terug aan het daarvoor bestemde haakje, zodat deze er altijd hangen voor startende en eindigende trainers. Maak met elkaar sluitende afspraken als het gaat over de overdacht (en weer terughangen) tijdens je trainingsavond.

In het ballenhok hangt voor trainers een ballenpomp. Je kunt de ballen in je container er simpel mee oppompen. Tot en met 16 jaar is de spanning op de bal 0,60 bar, boven de 16 jaar 0,80 bar. Door op de + of - toetsen te drukken kun je de gewenste spanning eenvoudig instellen. Hou er rekening mee dat je met enige regelmaat (zelfs wekelijks!) de ballen weer op druk moet brengen.



   De ballenpomp

2.4 Materialen op het A- en D-veld (kunstgras)

  • Als er veldverlichting nodig is doet de eerste gebruiker die aan.
  • Er zijn opstelplekken voor de doelen.
  • Bij elke opstelplek is een ketting met een slot aan het hek vastgemaakt. De sleutel uit de ballencontainer past op alle sloten.



  • Met één ketting worden 4 doelen vastgezet. Twee 2m x 5m doelen (pupillen wedstrijddoelen) en twee 1m x 3m doelen (kooitjes). Als ze met de open kanten en in elkaar geschoven worden neergezet past de ketting ruim om vier doelpalen.



  • In totaal horen er dus acht 2m x 5m doelen om het veld te staan en acht 1m x 3m kooitjes.
  • Er staat één extra wedstrijddoel (doel voor heel veld) voor het A-veld tegen het hek van het korfbalveld. Dit doel is bedoeld voor trainingen op het A-veld. Ook deze moet van het slot gehaald en op slot gezet worden. Ook naast het D-veld staat één extra wedstrijddoel en voor dit doel geldt hetzelfde principe. Na gebruik voor eigen training worden de extra wedstrijddoelen altijd teruggezet op de plaats waar ze vandaan gehaald zijn.
  • De groep die als laatste het veld verlaat dient er voor te zorgen dat alle verrijdbare doelen op de afgesproken manier op slot staan.
  • De laatste gebruiker doet de veldverlichting uit en zorgt ervoor dat de sleutels op de goede plek terug worden gehangen.
  • Materiaal mag niet op de velden achterblijven, want ook kunstgras wordt onderhouden. Het wordt - naast groot onderhoud - wekelijks geveegd, geborsteld en opgevuld. Dit vraagt dat beide velden na afloop van trainingen materiaalvrij worden opgeleverd.

Het terugzetten van de doelen op hun opstelplekken en het op slot zetten van deze doelen komt voort uit het feit dat er (bijna) dagelijks overdag onderhoud van alle velden plaatsvindt en dat de velden obstakelvrij moeten zijn en doelen vast moeten staan om oneigenlijk gebruik door derden/onbevoegden te voorkomen. Dit is ook als dusdanig vastgelegd in de huurovereenkomst met de gemeente.

2.5 Materialen op trainingsveld A en B (gras)

  • Als er veldverlichting nodig is doet de eerste gebruiker die aan. Het licht van trainingsveld A is te vinden in het hok links naast de ingang van de galerij. Deze deur kun je openmaken met de sleutel van het toegangspoortje en de ballencontainer. De schakelaar van het licht van trainingsveld B is te vinden bij trainingsveld B. Aanzetten kan met de sleutels die hangen aan de sleutelhanger 'trainingsveld B' die in het ketelhuis hangt (bij de voormalig West Frisia kleedkamers).
  • De doelen van trainingsveld A moeten na gebruik aan de zijkant bij de lichtmasten worden gezet. De doelen van trainingsveld B moeten a gebruik op de betegelde opstelplaats worden neergezet. De doelen op beide trainingsvelden zijn niet met een slot afgesloten. De drie grotere doelen die op trainingsveld B wel zijn afgesloten worden t.z.t. afgevoerd.
  • Gras heeft onderhoud nodig. Het wordt regelmatig gemaaid, gerold en geverticuteerd. Dit werk wordt aanzienlijk vereenvoudigd als er geen materialen achterblijven op de velden. Regelmatig verplaatsen van trainingsmaterialen helpt daarbij ook. Op plekken waar materialen staan gebeurt dit onderhoud niet. Zorg er dus voor dat ze niet steeds aan de zelfde plek worden gezet. Dit bevordert het gemak tijdens het maaiseizoen. Elke plek wordt op deze manier regelmatig gemaaid.
  • De laatste gebruiker doet de veldverlichting uit en zorgt er voor dat de sleutels op de goede plek terug worden gehangen.

2.6 Wedstrijddagen
  • We streven ernaar om de doelen die nodig zijn voor de wedstrijden alvast klaar te zetten voor de eerste wedstrijdronde van de speeldag. Helaas lukt dat niet altijd! Wanneer dat nodig is vragen we daarom hulp van onze begeleiders. Een goed Nederlands gezegd is in deze: “vele handen maken licht werk”.
  • De trainers/begeleiders melden zich op wedstrijddagen in het wedstrijdsecretariaat. Dat doe je zowel bij thuis- als uitwedstrijden. Meld bij de ontvangende vereniging dat je er bent en je krijgt hier misschien nog wat informatie die je nodig hebt rond jouw wedstrijd. Wijs de coach van de tegenpartij bij thuiswedstrijden daar ook even op. Je bent ook gastheer/gastvrouw. Geef je tegenstander het gevoel dat ze welkom bij ons zijn.



  Meld je even bij het wedstrijdsecretariaat

  • Voor veel van onze gasten is het gebruik van onze lockers een onbekend fenomeen. Leg het ze uit en benadruk het belang van het gebruik. Wen je eigen team er ook aan ze altijd te gebruiken, ook als de kleedkamer niet wordt gedeeld. We gebruiken ze uit noodzaak, niet uit weelde. We hebben met name op de zaterdag eenvoudigweg niet genoeg kleedruimte om ieder team altijd een eigen kleedkamer aan te bieden. Ook is het een eenvoudige manier om spullen veilig op te bergen. Gebruik de lockers met name op de zaterdag en enthousiasmeer ook de bezoekende clubs de locker te gebruiken. Kleedkamer 1 t/m 8 kennen elk twee lockers die in de galerij staan en kleedkamer 11 t/m 14 kennen elke twee lockers die in de kleedkamer staan. Kleedkamer 15 t/m 18 hebben geen lockers.



   De lockers

  • Na de wedstrijd zorg je ervoor dat de kleedkamer netjes wordt achtergelaten. Alle rommel is in de prullenbak gegooid en limonadekannen en bekertjes die over zijn worden weer ingeleverd. Controleer ook even of het toilet is doorgespoeld. Hetzelfde wat voor je eigen team geldt doe je ook bij je tegenstander. Veeg indien nodig de kleedkamer even aan. Als dat kan, gebruik daarvoor de wisser die in de kleedkamer hangt. Wees je ervan bewust dat anderen de kleedkamer ook weer gaan gebruiken.
  • Voor de begeleiders van teams die op een kwart of een half veld spelen nog een tip voor het klaar zetten van een speelveld. Er staan markeringen op het hek om het uitzetten van het veld te vereenvoudigen. De gele markeringen op de hekken zijn voor de kwart velden en de rode markeringen voor de halve velden. Ze geven de plek aan waar de doelen moeten worden neergezet en waar de zij- en achterlijn moeten worden uitgezet.
  • Wat er na de wedstrijd met de doeltjes moet gebeuren krijg je voor of tijdens je wedstrijd te horen van de bestuursdienst of iemand van de veld- en kleedkamerplanning.
  • Als er geen half- of kwartveld wedstrijd na de wedstrijd die je team gespeeld heeft komt, dan worden de doeltjes teruggezet in de opstelplekken. Dat gebeurt op de zelfde manier als gebruikelijk op de trainingsavonden.
  • Zijn er nog ½ veld wedstrijden dan worden de doelen verplaatst en/of terug gezet op de opstelplek.
  • Op zaterdag mogen de vlaggen op het A- en D-veld doorgaans na afloop op het veld blijven staan, want ze zijn zondag ook weer nodig.
  • Of er materialen op de grasvelden mogen blijven staan hoor je van de bestuursdienst of iemand van de veld- en kleedkamerplanning/wedstrijd secretariaat. Moeten de vlaggen weer mee naar binnen, zet dan ook de doelbeugels weer omhoog en maak ze met de elastieken vast om de doelpaal.
  • Op zondag nemen de teams die als laatste op het veld spelen de vlaggen mee en laten deze in de galerij achter. Wanneer er op gras is gespeeld, dan gaan de beugels voor de doelnetten ook omhoog. Ze worden met de elastieken om de doelpalen vastgemaakt.
  • Het B-veld is een bijzonder veld. Als dit veld door ruimtegebrek op het A- en D-veld nodig is om ½ veld wedstrijden op te spelen, dan moeten de doelen die hierbij zijn gebruikt na afloop weer met de doelopening tegen het hek worden teruggezet. Zet ze zo terug dat ze op een plek staan waar de laatste keer is gemaaid.



   Zo zet je een van de twee doelen op het B-veld neer

  • Pionnen voor het uitzetten van veldjes betreffende de teams die spelen op een half veld, kwart veld of 1/8 veld zijn af te halen bij het wedstrijdsecretariaat. Deze pionnen na de wedstrijd graag weer van het veld halen en weer terugbrengen.




Delen

voeg je eigen gadgets toe aan deze pagina!